בחירת שיש למטבח
ראשי » עיצוב מטבח – בחירת שיש מתאים

עיצוב מטבח – בחירת שיש מתאים

עיצוב מטבח הוא אחד החלקים הכי מעניינים בעיצוב הבית מהסיבה הפשוטה שביחס לגודלו, הוא תופס נתח משמעותי מהעבודה ומהתקציב הכולל של האדריכל או מעצב הפנים. אומרים שהסלון הוא מרכז הבית? במקרים רבים ודווקא במטבח הישראלי, המרכז הוא דווקא המטבח.

בעיצוב מטבח עלינו לקחת בחשבון נושאים רבים כגון אינסטלציה, בחירת ארונות, ברזים, כיור וכמובן – שיש למטבח עליו נדון במדריך שלפניכם.

מדוע דווקא שיש למטבח?

עיצוב מטבח כולל בתוכו מגוון אלמנטים מתחומים שונים. יחד עם זאת, ישנם שני מרכיבים דומיננטיים שהאפשרויות שעומדות בפניכם כמעט אינסופיות. אנו מתכוונים למטבח עצמו וכמובן לשיש. מעבר לכך, בחירה לא נכונה של שיש למטבחים עשויה לעלות לכם בכסף וגם בעגמת נפש. אז כיצד תדעו איזה שיש למטבח עליכם לבחור, האם השיש היקר טוב יותר משיש זול ומדוע אבן קיסר כלל אינה שיש. קבלו את המדריך שיעזור לכל מי שעומד לפני שיפוץ או בניה לבחור את סוג השיש המתאים למטבח.

אל תאמרו שיש למטבח

אם התחלתם לחפש שיש למטבחים בוודאי נתקלתם במגוון רחב מאוד של סוגים בעלי מראה ותג מחיר שונים האחד מן השני. כדי שנתחיל לענות על השאלה באיזה שיש לבחור, צריך קודם להבין שהמושג שיש למטבח הוא ממש אינו מדויק. יתירה מכך, רוב המשטחים שאתם רואים במטבחים שונים כלל אינם עשויים משיש.

כדי להבין את המשפט האחרון, נסביר לכם שהביטוי הנכון הוא בכלל משטח למטבח. ישנם הרבה מאוד סוגים של משטחים כשחלקם עשויים שיש ומכאן הביטוי שיש למטבח.

מהו שיש ומה ההבדל ביחס למשטחים אחרים

שיש הוא למעשה חומר טבעי שנוצר במעמקי האדמה בתהליכים וולקניים. השיש נכרה מהאדמה, נחתך ומעובד כך שיוכל לשמש כשיש במטבח. מאחר שמדובר בחומר טבעי שנוצר בתהליכים קשוחים מאוד, מתקבל מצד אחד חומר ייחודי שאין שני לו. משמע שאם אתם רכשתם שיש מסוים, אתם תהיו היחידים עם אותו השיש. יכול להיות שיהיו דומים אך כמו בטביעת אצבעות – כל משטח ייחודי במראה שלו.

מצד שני, אתם יכולים בוודאי לתאר לעצמכם שאם אנו עוסקים בחומר שנוצר בתהליכים וולקניים, על ידי חום ולחץ, ברור שזהו חומר חזק מאוד שטמפרטורה גבוהה לא ממש צריכה לרגש אותו.

שתי התכונות הללו – קשיחות ועמידות לטמפרטורות גבוהות, הופכות את השיש הטבעי לבחירה מאוד טובה למטבחים כשדוגמה מעולה לכך ניתן למצוא בשיש הגרניט שנפוץ במטבחים רבים.

מדובר בשיש איכותי שמשלב מראה מרהיב לצד שימושיות – השילוב האהוב על כל אדריכל או מעצבת פנים.

מהם משטחי העבודה האחרים?

עד כה הסברנו מהו שיש למטבח אך עדיין נשאלת השאלה מהם משטחי העבודה האחרים? התשובה היא שמשטחי העבודה נחלקים לתתי משפחות רבות כאשר ההבדל ביניהם הוא החומר שממנו הם עשויים. כך ניתן למצוא משטחים עשויים מעץ לצד משטחי נירוסטה או אפילו בטון מוחלק או אפילו אבנים מסוגים שונים שאינם שיש ולעתים אינם אפילו טבעיים.

הדוגמה הטובה ביותר לכך היא משטח העבודה הנפוץ בישראל – אבן קיסר. אנו שומעים אנשים רבים קוראים לו בשם שיש קיסר אך זה ממש לא נכון משום שהתכונות שלו שונות מהתכונות של השיש שסקרנו במספר מובנים. האם אבן קיסר היא בחירה טובה למטבח שלכם? בוודאי אבל כמו בשיש למטבח – לא כל מה שמתאים לאדם אחד יהיה טוב גם עבור חברו ולכן יש להכיר את האפשרויות שעומדות בפניכם כדי לקבל את ההחלטה הנכונה.

מהי אבן קיסר

לפני שנענה על שאלות כגון ההתאמה של אבן הקיסר למטבח, צריך להבין מהי בכלל אותה אבן מדוברת. אפשר לסכם זאת בכמה משפטים פשוטים. אבן קיסר היא פטנט ישראלי שמשווק ברחבי העולם בהצלחה. מדובר תרכובת של קוורץ ומרכיבים שונים שיחד יוצרים משתחי עבודה מגוונים שמזכירים מאוד שיש.

מדובר ביצור של אבן בתהליך תעשייתי ייחודי שבו ישנה שליטה כמעט מלאה על תהליך היצור – מה שמאפשר לנו בתור צרכנים או מעצבים ואדריכלים, לקבל מוצר מותאם בדיוק לטעם ולצרכים שלנו.

במה שונה אבן קיסר משיש

אבן קיסר שונה משיש בכמה מובנים כשהחשובים שאתם צריכים להכיר מסתכמים במראה ובתכונות החומר.

מבחינת מראה, מדובר בחומר שהיצרן שלו יכול לעשות איתו כמעט הכל. לא בכדי מופיע בכל שנה קטלוג דגמים חדש. אבן קיסר מכילה עשרות דגמים, גוונים וצבעים כך שהיא תתאים לכל מטבח – לפחות מהבחינה הוויזואלית.

מעבר לכך, בניגוד לשיש, ניתן לרכוש אבן קיסר אצל כל משווק מורשה. כל שעליכם לעשות הוא לבחור את הדגם המועדף, להזמין היכן שבא לכם ולהיות בטוחים שתקבלו בדיוק מה שרציתם – לא משהו שאפשר לומר על שיש טבעי שכל משווק מחזיק מלאי כמעט שונה לחלוטין.

מה כדאי למטבח שלכם – שיש גרניט או אבן קיסר?

ישנן אפשרויות רבות בבחירה של שיש או משטח עבודה למטבח כאשר במדריך שלפניכם התמקדנו בשתי האפשרויות הנפוצות. נשאלת השאלה מה טוב יותר והתשובה מעט יותר מורכבת.

לפי דעתנו אין משהו טוב יותר. מדובר בשני חומרים איכותיים מאוד כאשר לשיש יש את יתרון החוזק, העמידות והייחודיות בעוד שאבן קיסר מחזיקה במגוון עצום שיכול להתאים לכל מטבח ובמחיר יותר זול.

יחד עם זאת, כשאתם בוחרים שיש או אבן, עליכם לשאול מה הצרכים שלכם. זו שאלה שאנו מעלים כמעט בכל כתבה שקשורה בעיצוב ותכנון הבית. עליכם לשאוף לשילוב מוצלח שבין שימושיות לבין מראה.

איפה זה פוגש אותנו במטבח?

אבן קיסר זולה יותר ואני מאמין שכמעט כל אחד ימצא דגם מועדף. יחד עם זאת,  יש לקחת בחשבון את תכונות החומר. כך לדוגמה, אבן קיסר עמידה לחום אך עדיין תצטרכו לעשות שימוש בתחתיות ומגשים לפני שאתם מניחים דבר מה חם על המשטח. בנוסף, בשימוש לא זהיר, האבן יכולה להישרט.

למרות הכתוב, באופן כללי אנו תמיד מציעים לנקוט במשנה זהירות בעבודה במטבח גם כאשר מדובר בשיש ולכן איננו בטוחים שמדובר בחסרונות גדולים כל כך.

מאחר שבבחירת שיש למטבח (או משטח) עומדות בפניכם אפשרויות רבות ומאחר שלהחלטה יש משקל גבוה בשימושיות לש המטבח, הצעתנו היא לשקול בכובד ראש את חומר הגלם שממנו יהיה עשוי המשטח תוך התייחסות לטעם האישי, פונקציונליות וכמובן – שמירה על מסגרת תקציבית.

זה המקום לציין ולהזהיר שאתם עשויים למצוא את עצמכם מוציאים סכומי כסף גבוהים על משהו שבסופו של דבר לא ישרת את המטרה ועל כן כדאי להיוועץ באדריכל או מעצבת פנים טרם ניגשים לבחירה.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך