אדריכל
ראשי » 9 טיפים מקצועיים לבחירת אדריכל שלא תמצאו באף מקום

9 טיפים מקצועיים לבחירת אדריכל שלא תמצאו באף מקום

מתכוונים לשכור אדריכל? לפני שאתם עושים את זה ישנם כמה דברים שאתם פשוט חייבים לדעת. לבחירת האדריכל משקל גבוה על כל תהליך הבנייה או השיפוץ וזה בדיוק מה שיכול לעשות את ההבדל בין בית מרהיב שעומד בקריטריונים שהגדרתם ובמסגרת התקציב שלכם לבין סיוט מתמשך.

מעבר לכך, האדריכל הוא הדמות הראשונה שמלווה אתכם כבר בשלבי התכנון והוא הדמות האחרונה שנכנסת אתכם לביתכם המוכן. ברור אפוא שעל מנת לבחור אדריכל באופן הנכון ביותר, עליכם לקחת בחשבון את הממד המקצועי לצד האישי. איך עושים את זה? ריכזנו 10 טיפים לבחירת אדריכל שיעזרו לכם לבחור את האדריכל שמתאים לכם ושיבטיח שהפרויקט שלכם יסתיים באופן מוצלח.

האם אתם בכלל צריכים אדריכל?

לא כל פרויקט מצריך אדריכל. ישנם מקרים שבהם מעצב או מעצבת פנים יכולים לעשות את העבודה במחיר אפילו יותר זול. בהקשר זה אנו ממליצים לקרוא את המאמר שמסביר את ההבדל בין אדריכל לבין מעצבת פנים אך בגדול נספר לכם שבעוד אדריכל נדרש לפרויקטים מורכבים שמערבים בדרך כלל גם היבטים הנדסיים, מעצבת פנים יכולה לספק מענה מעולה לכל צורך של עיצוב הבית, תכנון שיפוץ, התאמות וכדומה אך חשוב יותר – מעבר לכך שמעצבת פנים עשויה להיות הרבה יותר מעודכנת בוויב העיצובי האחרון, היא במרבית המקרים תהיה הרבה יותר זולה…

אל תלכו רחוק – חפשו אדריכל באזור המגורים שלכם

כפי שהזכרנו בפתיחה, השירות שניתן לכם על ידי האדריכל הוא הרבה יותר משירות טלפוני. מדובר בליווי אישי שבו האדריכל הולך להיות נוכח בדירה או בבית החדש אולי יותר מכל בעלי המקצוע (וזאת בהנחה שאנו בוחרים אדריכל מומלץ שמעורב בשלבי הפרויקט).

לכן הפעולה הראשונה המתבקשת היא לבחור אדריכל בקרבת אזור המגורים שלכם, כזה שאתם יכולים לקפוץ לפגישות סדורות וכזה שיכול להגיע אל ביתכם מתי שצריך וללא שיקולי מרחק וזמן. בהקשר זה חשוב לציין שלעתים אדריכל תופס את המשבצת של מעצב הפנים ולכן, אדריכל כזה ילווה אתכם גם בשלבי הגמר עת אתם רוכשים תאורה לבית, כלים סניטריים, בוחרים ריצוף וכיוצא בזה ועל כן חשוב מאוד שהוא יהיה זמין ולא במרחק שעת נסיעה…

אדריכל מומלץ

כולם יגידו לכם לבחור אדריכל מומלץ, זהו צעד חשוב מאוד אבל נשאלת השאלה מהו אדריכל מומלץ וכיצד תמצאו אחד כזה. התשובה לכך מאוד פשוטה אך מחייבת אתכם לעבוד מעט.

ראשית, נסו לחשוב על מכרים ובני משפחה שהתנסו בשנים האחרונות עם אדריכל או אדריכלית ובקשו להבין האם הם ממליצים על האדריכל שעבד אתם. גם אם לא מצאתם מכר או בן משפחה שיכול להמליץ לכם על מישהו, תמיד ניתן לפרסם סטטוס באחת מהרשתות החברתיות, אתם עשויים להיות מופתעים כמה תגובות תקבלו מאנשים אתם מכירים ואם גם זה לא עבד, תמיד יש את גוגל… חפשו המלצות אותנטיות, כאלה שמשלבות פרטי זיהוי של הממליץ או באתר שמוודא את נכונות ההמלצות.

לאחר שאיתרתם אדריכל שנראה לכם מתאים, בקשו ממנו 5 ממליצים באזור המגורים שלכם. גשו אליהם על מנת להתרשם מהעבודה שנעשתה ותפתחו שיחה ידידותית שתספק לכם מידע אודות שביעות הרצון מהאדריכל ודברים שכדאי לשפר.

צפייה בתיק עבודות

סעיף זה מתקשר מעט לסעיף הקודם אך למרות זאת החלטתי להפריד אותו מהסיבה הפשוטה שצפייה בתיק העבודות אינה מתקשרת רק עם בחירת אדריכל מומלץ, היא מתקשרת גם עם היכולת של האדריכל לשדר לטעמכם האישי.

מעבר לאיכות העבודה, תשאלו את עצמכם מי מהאדריכלים הצליח להרשים אתכם יותר ולא רב ביופי אלה גם בפרקטיות ובפונקציונליות של התכנון והעבודה. בסופו של דבר רובנו לא גרים במוזיאון אלא בבית שצריך קודם כל לשמש אותנו באופן חכם.

בנוסף, מצפייה בתיק העבודות תוכלו להסיק על מקצועיות האדריכל. האם הוא עושה שימוש בתכנות מתקדמות כדוגמת אוטוקאד? איך משתלבים כל האלמנטים בחלל הבית? כמה זמן נמשכו הפרויקטים? האם האדריכל הוא זה שדאג להוצאת אישורי בנייה ואישור התכניות?

שאלות כגון אלה לא רק שיוכיחו לכל בעל מקצוע שאתם יודעים על מה אתם מדברים, על ידי השאלות הללו תוכלו לאמוד את האדריכלים שאתם פוגשים ולבסוף לדעת באמת מי הכי מתאים לכם.

צפייה בתמונות אינה מספיקה – צריך לדעת כיצד להסתכל, מה לחפש ובוודאי מה לשאול.

תקשורת בין אישית טובה וכימיה

האדריכל הוא הגוף שמקשר בין כל בעלי המקצוע אליכם בנוסף לכך שהוא זה שצריך לשלב בין השרטוטים הקרים לבין התוצאה החמה. אדריכל אנטיפט יכול להיות הקללה הכי גדולה שנתקלתם בה במהלך הבנייה או השיפוץ ואילו אדריכל ידידותי שיודע כיצד להביע את עמדתו וללוות אתכם בהצלחה יכול להיות המלאך המושיע שלכם בתהליך שגם ככה הוא לא ממש נוח.

בואו ונעשה קצת סדר. אתם צריכים אדריכל שיודע כיצד לנהל ולהתנהל עם בעלי המקצוע בקו הרגיש שבין השגת המטרות שלכם במלואן לבין היכולת לשמור על יחסים מקצועיים מכבדים עמם. כבר שמעתי על סכסוכים בין בעלי מקצוע לבין אדריכלים שמי שסבל מהם יותר מכל היו בעלי הבית ותאמינו לי שאתם לא רוצים להיות במקום הזה.

לעומת זאת ישנם אדריכלים שלא רק שידעו לנהל את בעלי המקצוע בכבוד, הם יהיו המלווים והחברים שלכם לשעת צרה. אתם צריכים בדיוק אדריכל כזה – עם כתפיים רחבות שיכול להניע את הפרויקט בהצלחה ובביטחון.

עדיפות לאדריכל עם קשרים

מקצועיות זה דבר חשוב אבל כמו שמישהו פעם אמר לי, לא משנה כמה אתה מקצועי, עם הקשרים הנכונים אתה יכול לקצר תהליכים ולהגיע לתוצאות הרבה יותר טובות תוך חיסכון ניכר בעלויות.

אינני מתכוון עכשיו למאפייה שבה אתם משיגים את המטרות שלכם בדרכים אפורות. אני מתכוון לאדריכל שמכיר את חנות התאורה הטובה באזור ושיכול להשיג לכם הנחות משמעותיות. אותו הדבר לגבי בחירת הריצוף והכלים הסניטריים אך חשוב להסביר שקשרים טובים אינם מסתכמים רק בבחירת שיש למטבח במחיר טוב – את זה אדריכלים רבים יודעים לעשות, אני מכוון אתכם לאדריכל שיש לו קשר טוב עם הממונים ברשות המקומית. כזה שיכול להגיע למשרד המהנדס הראשי ולבקש בנעימות (ובאופן חוקי כמובן) שיעזור לו לקדם את התיק שלכם ואת הבקשות המיוחדות אם קיימות.

זה בדיוק האדריכל שיכול לחסוך לכם חודשים של המתנות ותיזוזים מיותרים. בחשיבה על הפרטים הללו אתם לבטח מבינים שגם אם הוא יעלה מעט יותר, בופו של דבר זה הרבה יותר משתלם, בטח בחישוב קר של כמה שווה לכם כל חודש שאתם גרים בתוך הבית המוכן – כל חודש שחוסך לכם אי נוחות ותשלומי שכירות על מקום מגורים זמני.

האם כדאי לי לבחור במשרד אדריכלים גדול?

מה אתם חושבים? גדול זה טוב נכון? אז זהו שממש לא בהכרח. לעתים קרובות אנשים נוטים ללכת אחרי הפירמות הגדולות במחשבה שהם בוחרים בהכי יקר, הכי גדול והכי טוב.

צר לי לאכזב אתכם. בחירת אדריכל אינה שקולה לבחירת מכונית. מה שווה אם תשלמו הון עתק רק כדי שאדריכל זוטר במשרד ענק יעבוד על התיק שלכם? האם אתם יכולים להשוות את זה לאדריכל מנוסה עם הקשרים הנכונים, בעל משרד קטן שיהפוך עולמות על מנת שתהיו מרוצים? ברור שלא ניתן להשוות. לכן לא כל מי שנמצא במשרד פאר יהיה טוב יותר עבורכם.

יחד עם זאת, אין הדבר אומר שאתם צריכים לפסול משרד אדריכלים גדול בטח אם הוא מתמחה בסוג הפרויקט שלכם. ההחלטה צריכה להתקבל על בסיס שאלות אובייקטיביות והתאמה טובה לצורך ולתקציב שלכם. זכרו – לא כל מה שטוב לאדם אחד יהיה טוב גם לאדם אחר ובבחירת אדריכל מומלץ הכלל הזה תופס שבעתיים.

סגנון והגיון

למרות שבחרתי לכתוב את הסעיף הזה לקראת סופה של הכתבה, עלי להבהיר שזאת אולי אחת הנקודות החשובות ביותר.

בשירו של עברי לידר אהבתי את הביטוי "הום וסגנון" אבל כשבוחרים אדריכל, צריך לתת דגש מיוחד לסגנון ולהיגיון. בואו ואגלה לכם סוד – זאת לא חכמה לתכנן את הבית המושלם, החכמה היא לעשות את זה בתקציב שנקבע ובאופן כזה שישלב סגנון לצד שימושיות.

אז לפני שאתם נופלים שבי אחרי אדריכל שמראה לכם פרויקטים מושלמים ב-10 מיליון שקלים, בדקו קודם את מצב החשבון שלכם. למרות שאדריכלות משלבת ממד גדול של עיצוב, טעם ורגש, כשזה מגיע לבית שלכם, צריך להסתכל על העניינים במבט עסקי של עלות אל מול תועלת וכיצד יכול האדריכל למקסם את התמורה שתקבלו ביחס לאילוצים שקיימים כמעט בכל מקום – החל מתקציב ועד לטופי וצורת השטח שמיועד לבנייה.

חתימה על חוזה

פה מגיע השלב הסופי שהמיקום שלו בכתבה אינו מעיד על חשיבותו הרבה. חתימה על חוזה גבירותי ורבותי הוא צעד חובה שאין לוותר עליו בשום פנים ואופן.

החוזה הוא המסמך ששם את כל מה שנקבע ביניכם לבין האדריכל על הכתוב ושעושה סדר לגבי השירות שניתן לכם, מה הוא כולל, כמה הוא עולה וכשמדובר בבנייה של בית או שיפוץ – חשוב מאוד להבין גם כמה זמן הוא יימשך.

תרשו לי להיות קצת בוטה. אדריכל שאינו מעוניין לחתום על חוזה מפורט (תתפלאו אבל ישנם מצבים כאלה) אינו ראוי לכסף ולזמן שלכם וחמור מכך, הדבר עשוי להעיד על חוסר מקצועיות או חוסר מחויבות.

נצלו את החוזה על מנת להגדיר כל פרט שנראה לכם הגיוני כגון תהליך התשלום וזכרו שאין חוזה אחיד לשכירת אדריכל וגם אם מצאתם כזה, רצוי מאוד לבצע בו שינויים שיתאימו אותו לרוח הפרויקט שלכם.

זכרו – הצלחת הפרויקט תלויה בכם. גם אם יש לכם אדריכל מעולה, תמיד תדאגו להישאר מעודכנים ולהיות מעורבים שהרי בסופו של דבר אתם עומדים לגור בבית הזה ובאחריותכם שהכל יתבצע באופן הכי טוב שניתן. לפי דעתנו, האדריכל מקבל מכם כסף ולכן הוא צריך לשרת את האינטרסים שלכם באופן הטוב ביותר ולהיות קשוב אליכם כל הזמן. מה אני בא לומר בזה? פשוט מאוד – אתם המנהלים של הפרויקט והאדריכל הוא זרוע שתעזור לכם לבצע את זה באופן הכי טוב שניתן.

אנו מקווים ומאמינים שהמדריך יהיה לכם שימושי ויעזור לכם לצלוח את הפרויקט בהצלחה.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך