תכנון מטבח
ראשי » טיפים לעיצוב מטבחים שאתם חייבים להכיר

טיפים לעיצוב מטבחים שאתם חייבים להכיר

המטבח הוא אחד החלקים שעברו את השינויים הכי משמעותיים בעשורים האחרונים ומאזור עבודה מנותק משאר חלקי הבית, הפך המטבח לאחד החלקים המרכזיים שבו.

השינויים האלה מחייבים מחשבה מיוחדת ולאור העובדה שמעבר להיותו מקום מרכזי בכל בית, בואו ולא נשכח שהוא היה ונשאר אזור עבודה וככזה, עליו להיות מתוכנן באופן הנוח והטוב ביותר עבורנו.

מתכננים לשפץ או לבנות בית חדש? לפניכם טיפים לעיצוב מטבח שאתם חייבים להכיר ושיהפכו אותו להרבה יותר נוח ומזמין.

השילוב שבין פונקציונאליות לנראות

לפני שמתחילים לדבר על המראה של המטבח, בואו ונוודא תחילה שהוא מקיים את הייעוד שלו ומסוגל לשמש אותנו באופן הטוב ביותר עבור בישולים, אפייה וכל פעולה אחרת שנעשית בו.

אנשים רבים מתמקדים כל כך בעיצוב עד כדי כך שהם שוכחים שמטבח הוא האזור הכי פעיל ועמוס במרבית הבתים במדינת ישראל.

תחשבו על כל הארוחות וכל שעות הבישול, ותבינו שבניגוד לאזורי נוחות כמו הסלון, המטבח צריך להתאים גם לעבודה מאומצת ושחיקה ועל כן חשוב להשתמש בחומרים עמידים ובתכנון ארגונומי.

מטבח מעוצב

טיפים לתכנון מטבחים

לפני שבוחרים את המטבח ואת העיצוב, צריך תחילה לתכנן מתוך מחשבה תחילה ולקחת בחשבון שהאזור חייב לספק לנו את כל הכלים והתנאים כדי לבשל ולאפות באופן הכי נוח ובטוח.

לאור זאת חשוב להקפיד על הנקודות הבאות:

אלמנטים קשורים

הפחיתו תנועה לא יעילה מנקודה לנקודה על ידי ריכוז האלמנטים המקושרים אחד לשני.

לדוגמה, את המדיח נתקין בסמוך למגירות הסכו"ם ולארונות הכוסות והצלחות, כך שלא נצטרך לרוץ מפינה לפינה רק כדי להניח כוס בארון.

על אותו עיקרון צריך למקם גם את הכיריים ביחס לכיור, ולהתקין בכיור ברז נשלף, כך שמילוי סירים במים יהיה פשוט במיוחד ולא תצטרכו להרים משאות כבדים מפינה לפינה…

אזור עבודה נוח

חשבו על כל מה שיכול להפוך את האזור לנוח ובכלל זה שיש פנוי ולא עמוס, אזור נוח לתנועה ומעבר, הימנעות מפינות שאפשר להיתקל בהן וכיוצא בזה.

סביבה ארגונומית

תכנון סביבת עבודה חייב לקחת בחשבון נוחות מקסימלית ובכלל זה האפשרות לעבוד באופן נוח בלי לבצע מאמצים מיותרים שלעתים יכולים להיות גם לא בריאים.

מקמו את הארונות בגובה המתאים, את הכיריים במרחק הנכון ואת המיקרוגל במקום נוח.

בחירת שיש למטבח

שיש למטבח הוא אחד הפריטים הכי חשובים בכל מטבח מפני שבעוד הארון משמש לאחסון וסדר, פעולות הבישול מתרחשות על השיש עצמו, וככזה, מעבר להיותו יפה, עליו להיות גם פרקטי, חזק ועמיד.

ישנם הרבה מאוד סוגים של משטחים ושיש למטבח אך אם נדע להבחין בין הסוגים והמותגים, נוכל להבין מה באמת הכי מתאים למטבח ולצרכים שלנו.

שיש למטבח

באופן כללי, יש 3 סוגים של משטחים למטבח:

  1. שיש טבעי – אשר מורכב מאבן טבעית שנחצבת ממעמקי האדמה. אחד הסוגים המוכרים והמוצלחים ביותר של אבן כזאת הוא שיש גרניט.
  2. משטחי פורצלן – מהווים את החידוש הכי גדול של השנים האחרונות בכל מה שקשור למשטחי עבודה במטבח. הפורצלן מציג תכונות יוצאות דופן של עמידות לטמפרטורות גבוהות או נמוכות, לשריטות, הוא קל מאוד לניקוי ואינו סופח כתמים. כל אלה הופכים את הפורצלן למאוד מתאים ולכזה שיכול לאפשר לכם אפילו להניח סירים רותחים על גביו, לקצץ מזון בלי קרש חיתוך ועוד יתרונות שמשדרגים את העבודה השוטפת במטבח.
  3. משטחי קוורץ – משטחי קוורץ מוכרים לרובנו בזכות המותג הישראלי 'אבן קיסר' אשר מתמחים בעיקר בייצור של משטחי קוורץ שמתאפיינים באיכות גבוהה ועמידות טובה למדי לחום, שריטות ולכלוך.

צריך לזכור שלכל סוג מהשלושה, יכולים להיות יצרנים שונים ועוד עשרות דגמים של צבעים ומרקמים, כך שקשה לתאר מצב שבו תתקשו למצוא את מה שהכי יפה למטבח שלכם.

כמו כן צריך להבין שהמשטחים נבדלים האחד מהשני בתכונות, בעמידות וגם במחיר וההמלצה היא ללכת על משהו איכותי שישרת אתכם נאמנה ויאפשר לכם לבשל במטבח באופן נוח ויעיל, תוך שמירה על מסגרת תקציבית.

גם כאן המגוון הרב מחק לטובתכם ובהחלט ניתן למצוא משטח שישלב בין כל הדרישות שהצגנו.

ועוד מילה על שיש למטבח – מרבית המשטחים הם למעשה דמוי שיש ולא טבעיים. לפי דעתנו אין בזה גבר רע כל עוד הם איכותיים, יפים ועונים על הדרישות.

ארונות מטבח

בחירת ארונות למטבח

כיאה לאזור עבודה שנמצא במרכז הבית, גם בחירת ארונות למטבח צריכה לקחת בחשבון שימושיות ונראות.

מעבר לבחירת חומרי גלם איכותיים ועמידים, עלינו לתת את הדעת לתכנון נכון ולמיקום של כל אלמנט במטבח – החל בכוסות ועד למקרר, וכאן אנו חוזרים לפסקה הראשונה שמסבירה על החשיבות של בחירת מיקומים נכונים ליעילות עבודה במטבח.

מגוון העיצובים וחומרי הגלם, משתנה בלי הרף ומעבר להתאמה לטעם האישי שלכם, חשוב להקפיד על פרזול איכותי ולנצל את החלל באופן הטוב ביותר ובכלל זה להתקין מגירות איכותיות, ארונות נשלפים ועוד פתרונות שמתוארים בסרט שהוכן על ידי אתר 'מדרג' ושמובא לכם כאן.

בחירת תאורה למטבח

בבחירת תאורה למטבח, אנו משלבים בין שלוש נקודות:

  1. מראה נעים.
  2. שטף אור מספק.
  3. חיסכון בחשמל.

לתאורה יש תפקיד מרכזי במראה של החלל וההרגשה שהיא מעניקה לכם. ההמלצה לשלב תאורה נעימה שלא תעייף את עיניים ושתהיה בשטף גבוה ואחיד בכל חלקי המטבח כך שתוכלו לעבוד בו בנוחות מקסימלית גם כשאין תאורה טבעית.

עם גופי תאורת הלד שנמכרים היום, תוכלו להשיג את כל המטרות ואף לחסוך בהוצאות החשמל.

עיצובי גבס

אפשרות נוספת למי שחושב על דרך מקורית לשדרוג היא שימוש בעבודות גבס במטבח.

מגוון האפשרויות מאוד רחב ונע בין הנמכות תקרה, קרניזים, הסתרת אלמנטים שונים, תאורה נסתרת וגלויה, נישות דלפקים ועוד.

מה שיפה בעבודות גבס היא העובדה שהם זולים למדי באופן יחסי ויכולים לשדרג את המראה מן הקצה אל הקצה.

לפני שניגשים לבחור את קבלן הגבס, חשוב להבין שבניגוד לעבודות ושירותים אחרים, בחירת קבלן גבס צריכה להיעשות על פי היכולת של בעל המקצוע לספק לכם את התמורה המתבקשת ולשלב את הכל בעבודה בטיחותית.

מומלץ להעיף מבט בתיק עבודות של בעל המקצוע כדי להבין אם אתם משדרים על אותו גל ובמידה ששכרתם מעצבת פנים, תוכלו להיעזר בה כדי ליצור תכנית עבודה מתאימה שלפיה יעבוד קבלן הגבס.

בנוסף, חשוב לוודא שהקבלן עובד על פי כללי הבטיחות והתקן המחייב במדינת ישראל שכן בסופו של דבר, אנו מדברים על תקרה וחלקים שחייבים להיות חזקים ובטיחותיים.

סיכומו של דבר

כמו בעיצובים אחרים, גם במטבח חשוב לשמור על יחס של שימושיות ונראות, ולאור העובדה שבמדובר באזור עבודה שחייב להיות פונקציונלי, המשפט האחרון מקבל חשיבות מיוחדת.

לכן השלב החשוב ביותר חייב להיות התכנון אשר לוקח בחשבון את החלל, הצרכים שלכם ואת התקציב.

רק לאחר מכן, נוכל להתחיל בהזמנת המטבח, השיש ושאר המרכיבים עליהם פרטנו בהרחבה.

באופן הזה, ניתן להגיע לתוצאות מרהיבות ולא פחות חשוב, גם שימושיות וכאלה שתואמות את התקציב שלנו.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך