עיצוב פנים של חנות
ראשי » עיצוב פנים של חנויות

עיצוב פנים של חנויות

עיצוב פנים של חנויות הוא אחד הדברים החשובים שצריך לקחת בחשבון כבר בשלבי ההתחלה. ההשפעה של העיצוב משמעותית במיוחד ויכולה להשפיע באופן ישיר על שורת ההכנסות של העסק.

רבות נאמר על עיצוב חנויות באופן הנכון וישנן אינספור תיאוריות אך יחד עם זאת, יש כמה כללים בסיסיים שכל בעל חנות צריך להכיר ושניתן ליישם (כמעט) באופן מיידי).

חשוב לציין שעוד לפני שאנו רצים לדאוג שהחנות "תעודד" רכישה של מוצרים ולפני שאנחנו חושבים כיצד היא יכולה לשפר את האווירה בחנות, אנו צריכים לקחת בחשבון נקודות מעט יותר "אפורות" כגון עיצוב יעיל שמשקף את הצורך ומנצל את החלל של החנות באופן הטוב ביותר, עלינו לעצב את החנות כך שתתאים לצבעי המותג ולרעיונות שהוא מביא עמו ובעידן הדיגיטלי של ימינו, חשוב לוודא שהחנות מדברת בשפה דומה לאתר האינטרנט שלנו ובקיצור – כשמדובר בעיצוב חנות, החשיבות נמצאת בפרטים הקטנים.

לפניכם טכניקות שיעזרו לכם לשפר את האווירה בחנות, למשוך יותר קונים, ליצור את האווירה הנכונה לשהייה ארוכה יותר וכמובן, לאפשר ללקוח לעשות את מה שהוא בא לעשות רק באופן הטוב ביותר – לרכוש מהמוצרים שאתם מוכרים בחנות.

לפני שמתחילים, חשוב לזכור את העובדה שעיצוב חכם יכול להשפיע על ההחלטה של הלקוח – אם לבצע רכישה או שלעזוב את החנות מבלי לקנות דבר.

כניסה אל החנות

דוגמה לכניסה טובה לחנות
דוגמה לכניסה טובה לחנות

אומרים שאין כמו רושם ראשוני ומחקרים שנעשו לאחרונה מצביעים על כך שלאדם הממוצע לוקח בממוצע 65 מילי שנייה כדי לגבש רושם ראשוני. כדי לסבר את האוזן, מדובר בפרק זמן דומה למצמוץ של עין…

מפתיע ככל שיהיה, דבר אחד ברור מהמחקר ההתנהגותי הזה – לקוחות פוטנציאלים חשופים להמון גירויים ולצד החנות שלכם ישנן חנויות נוספות. רוצים למשוך את תשומת הלב באופן חיובי כך שיקבלו החלטה להיכנס אל החנות? עליכם לעשות את זה באופן הנכון.

אזור הכניסה מהווה את המעבר שבין העולם החיצון אל החנות והוא בדרך כלל משתרע על פני שטח של 5 מטרים אם כי הדבר תלוי בגודל החנות.

בניגוד למה שרבים נוטים לחשוב, בשלב זה אין טעם להשקיע בשילוט רב אלא רק בדברים החשובים באמת. הכניסה לחנות היא בהחלט אחד המקומות שעיצוב נקי ומינימלי יכול לתת לכם הרבה יותר.

בשלב הכניסה הלקוח ינסה לאסוף מידע שיעזור לו להחליט כמה יקרה או זולה החנות, האם המוצרים תואמים את הצורך ובקיצור – בכניסה לחנות הלקוחות מבססים נקודות מחשבה קריטיות שיקבעו האם ימשיכו בכניסה ואפילו כמה כסף יוציאו במידה שיכנסו לחנות.

הפתעה! 90% מהלקוחות יפנו לצד ימין!

קיר ימני חזק
קיר ימני חזק ומודגש

על פי מחקר שהתבצע בחנויות בצפון אמריקה התגלה פרט התנהגותי שהוא לא פחות ממטלטל! 90% מהלקוחות הפוטנציאלים פנו לאחר הכניסה אל החנות לצד ימין.

מה זה אומר ומדוע זה כל כך חשוב? מהסיבה הקיר הימני הוא המקום להעביר את המסר ואת ההצעות הכי טובות שלכם. זה יכול להיות התמקדות במוצרים מיוחדים כמו קולקציה חדשה, אולי מבצעים חמים, מוצרים שהרווח עליהם הוא הגבוה ביותר וכדומה.

לאחר הכניסה והפנייה לצד ימין צריך לנסות ולמזג את הרצון של הלקוח יחד עם המטרה שלכם. מהי המטרה שלכם? תלוי מאוד באופי החנות ומה שמתאים לחנות בגדים לא יתאים לעיצוב חנות תכשיטים או לעיצוב חנות למכירת מוצרי סלולר ועל כן חשוב לבחור במעצבת פנים שמתאימה למשימה.

נתבו את הקונים

לאחר שהלקוח נכנס לחנות ולאחר שהבנו שבדרך כלל הוא גם יפנה לכיוון ימין, הגיע הזמן לנסות ולשלוט במסלול שהוא יעשה בחנות. שליטה במסלול תביא לכם שליטה על מה שיוצג בפני הקונה, באיזה סדר וכיוצא בזה.

מעבר לכך, ניתוב נכון יכול להגדיל את השהייה בחנות. כל מי שביקר ב'איקאה' לבטח תהה איך אפשר לשהות כל כך הרבה זמן בחנות אחת ואיך זה שהולכים כל כך הרבה… אז נכון שסביר להניח שהחנות שלכם קטנה יותר אבל זה לא אומר שאתם לא יכולים לעשות שימוש בטכניקה של הגדולים.

שימוש במתלים, מדפים ותצוגות (בהתאם למוצר שאתם מוכרים) יכול לעשות את העבודה ויש כאלה שאף יעשו שימוש באפקטים חזותיים ברצפה על מנת להוליך את הלקוח בנתיב הרצוי.

להאט את הקצב ולהרוויח יותר

אזור עצירה בחנות
אזור עצירה בחנות

ברור שאנחנו מעוניינים שאל החנות שלכם יכנסו כמה שיותר צרכנים עם כוונת רכישה אמיתית אך חשוב לא פחות הוא להשאיר אותם בחנות כמה שיותר זמן מפני שככל שהם נמצאים יותר זמן, ככה הסכום הממוצע של סל הקניות יעלה בהתאם.

לאחר שיצרנו שביל (בדרך כלל הוא יהיה מעגלי אסימטרי נגד כיוון השעון), הגיע הזמן לשתול אלמנטים שימשכו את תשומת הלב של הלקוחות במקומות המתאימים. לדוגמה, הצבת סטנדים של מוצרים משלימים ליד המוצר העיקרי. זה יכול להיות נעליים ואביזרי לבוש משלימים כמו בדוגמה של רשת חנויות 'קאסטרו' או 'זארה' וזה יכול להיות מקלדת לגיימרים ממש ליד מדף המשחקים שבחנות אלקטרוניקה ומחשבים.

טכניקה נוספת להאט את ההתקדמות ולהגדיל את זמן השהייה היא לעשות שימוש באותו שילוט שלא המלצנו להשתמש בו בכניסה אל החנות אם כי כדאי מאוד לשמור על קו נקי ולא עמוס מדי.

לקוח שמרגיש בנוח קונה יותר

אזורי נוחות בחנות
אזור המתנה והתנסות בחנות

אחת המטרות שלכם היא ליצור סביבה שמנתקת את הלקוח ומאפשרת לו להתמקד בחווית הרכישה והקניות ולכן כל מטרד עשוי להשפיע על ההרגשה, להטריד אותו ולהסב את תשומת ליבו לדברים אחרים. אם תצליחו ליצור סביבה נעימה ונוחה, תצליחו גם להעלות את שורת ההכנסות שלכם.

למה הכוונה במטרדים אפשריים? כל דבר שיסב את תשומת הלב של הלקוח וזה יכול להיות היעדר מקום נוח למדידה של המוצרים, היעדר מתקן להתנסות על מוצר כלשהו (בהתאם לסוג החנות), בחנויות בגדים או נעליים – מראות מתאימות שמפוזרות באופן הנכון ואפילו אזורי המתנה נעימים למי שמלווה את הרוכש (או שנכון יותר לומר הרוכשת..?).

רעיון נחמד מגיע דווקא מעולם המסעדנות וכולל אזור משחקים לילדים או אפילו ציורים לצביעה. הם עוזרים להעסיק את הילד ומאפשרים להורה להזמין אוכל וליהנות בשקט (וכך גם להוציא יותר כסף).

חשבון? מיקום עמדת התשלום

לאחר הרכישה הגיע הזמן לעשות חשבון וגם כאן ישנה חשיבות גדולה למיקום של עמדת התשלום.

המיקום של עמדת התשלום חייב להיות באופן הכי טבעי שניתן ואם נלך מעט אחורה ונזכר שכמעט כולם פונים לימין החנות לאחר הכניסה אליה, נבין שעמדת התשלום צריכה להיות בסוף המסלול – בצד שמאל לכניסה או בצד ימין ליציאה (אותו הדבר – תלוי מאיפה מסתכלים).

עמדת התשלום אינה סתם קופה והיא צריכה להיות נוחה להנחה של שקיות, אריזה וכיוצא בזה. מעבר לכך, זה מקום מעולה למכור דברים נוספים – מוצרי קופה וכך להעלות את סך הרכישה הממוצעת בחנות.

לסיום – אין סיום

צריך לזכור שבניגוד לעיצוב עם מעצבת פנים שיכול לשרת אתכם במשך שנים רבות, לעתים גם העיצוב הטוב ביותר של חנות כמעט שאף פעם לא מסתיים ותמיד ניתן לבצע שיפורים ושינויים שיגזרו מהתנהגות הלקוחות, החלפת קולקציה ולימוד מתמשך של המוצרים שאנו רוצים לקדם.

אין הדבר אומר שאתם צריכים להתייעץ עם מעצבת פנים כל שבוע אך בהחלט ישנן כמה החלטות שאתם יכולים לקבל בעצמכם ולבצע שינויים נקודתיים.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך